ضوابط تاسیس لابراتوار دندانسازی
ضوابط تاسیس لابراتوار دندانسازی

ضوابط تاسیس لابراتوار دندانسازی

ضوابط تاسیس لابراتوار دندانسازی

ضوابط تاسیس لابراتوار دندانسازی منتشر شده معاونت درمان و آموزش پزشکی

ضوابط تاسیس لابراتوار دندانسازی

همه چیز برای شروع کار باید بدانید

1.لابراتوار دندانسازی به جایی اطلاق میشود که طبق ضوایط و مقررات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پس از اخذ مجوز قانونی جهت ساخت انواع پروتزهای دندانی متحرک و ثابت و اپلاینس(دستگاههای کمکی دایر میگردد)

مجوز تاسیس لابراتوار پروتزهای دندانی برای متقاضیان فارغ التحصیل رشته کاردانی یا کارشناسی تکنسین پروتزهای دندانی صادر میگردد .

تبصره 1 : برای متقاضیانی که دارای مدرک تکنسین تجربی لابراتوار دندانی قانون مصوب 1364 می باشند نیز در صورت تائید صلاحیت پروانه تاسیس صادر میگردد.

تبصره 2 : برای فارغ التحصیل دیپلم پروتزهای دندانی هنرستان تربیت تکنسین پروتز دندانی دانشگاه شهید بهشتی نیز پروانه تاسیس صادر میگردد.

تبصره 3 : به آن عده از دارندگان پروانه مجوز تبصره 5 (بهدار تجربی دندان و کمک دندانپزشکان تجربی) که متقاضی تاسیس لابراتوار باشند در صورت تائید صلاحیت مشروط به تحویل پروانه های مذکور و تعهد عدم ارتباط با بیمار ، پروانه تاسیس داده خواهد شد .

تبصره 4 : برای کمک تکنسین های دندانسازی تجربی سال 54 که دارای پروانه از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشند نیز پروانه تاسیس صادر میگردد .

برای هر متقاضی واجد شرایط و صلاحیت فقط مجوز تاسیس یک لابراتوار صادر میگردد.


1.حفظ رعایت شئونات اسلامی ، اخلاقی و حرفه ایی در محیط کار

2.رعایت کامل اصول بهداشتی و کنترل عفونت هماهنگ با دندانپزشک معالج

3.ساخت انواع پروتزهای متحرک و ثابت و اپلاینسهای دهان و فک و صورت (براساس نوع مجوز صادر شده)

4.تاسیس و تدارک تجهیزات و لوازم مورد نیاز

5.تاسیس کارد فنی واجد شرایط در لابراتوار مطابق با شرایط شاغلان فنی

6.رعایت و اجرای نظریات و پیشنهادات علمی و فنی دندانپزشک معالج

7.اجرا و رعایت کلیه مقررات ، ضوابط و دستور العمل های مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

8.رعایت اصول ایمنی بهداشت محیط و حرفه در محل کار مانند استفاده از سمعک ، عینک محافظ و دستکش هنگام کار

9.ثبت سوابق برای کلیه سفارشات دندانپزشکان و مراکز درمانی دندانپزشکی طرف قرارداد

10.نظارت بر مراحل مختلف طراحی ، ساخت و حفظ اصول علمی و فنی

11.نظارت کامل بر تهیه و مصرف مواد لابراتواری

12.تطبیق و سایل ساخته شده با دستور کار (دستورالعمل )دندانپزشک معالج

13.نظارت بر عملکرد کارکنان و آموزش حین خدمت آنها

4.مجوز کار لابراتوار پروتزهای دندانی قابل واگذاری به غیر نمی باشد.

5.هرگونه تغییر و انتقال محل لابراتوار باید پس از کسب نظر از دانشگاه مربوطه باشد.

تبصره : هرگونه تغییر در شاغلان فنی با توجه به رعایت فصل سوم آئین نامه ، میبایست بلافاصله به اطلاع دانشگاه مربوطه رسانده شود.

6.در صورتی که مسئول لابراتوار به دلایلی موجه قصد تعطیل و انحلال لابراتوار را داشته باشد بایستی مراتب به اطلاع دانشگاه مربوطه اعلام گردد.

7.لابراتوار به هیچ وجه حق پذیرش مستقیم بیمار (از قبیل پذیرش بیمار ،معاینه ، امتحان پروتز ،تطبیق رنگ دندانها و قالب گیری و …) را ندارد.

8.نصب پروانه تاسیس و کارت شاغلین فنی در محل لابراتوار الزامی است .

9.لابراتوار پروتزهای دندانی باید فاقد هرگونه تجهیزات غیر ضروری مانند صندلی و یونیت دندانپزشکی باشند در غیر اینصورت مشمول فصل چهارم آئین نامه تخلفات می گردند.

10.لابراتوار پروتزهای دندانی میبایست تابلوی مربوطه را مطابق با شرایطی که در ذیل اعلام میگردد نصب نمایند.

-ابعاد تابلو 70*50 سانتی متر بدون تصویر باشد.

-عنوان تابلو می بایست مطابق با پروانه تاسیس باشد.

11.تهیه برگ دستور کار لابراتوار

12.تهیه مهر لابراتوار برابر مندرجات تاسیس به ابعاد 1/5*4

تبصره : استفاده از عناوین اضافی که در پروانه تاسیس ذکر نگردیده ممنوع می باشد.


13.لابراتوارهای دندانسازی ملزم به رعایت مشخصات فنی استاندارد و مطلوب ، تجهیزات و ملزومات فنی لازم می باشند.

13-1.لابراتوار از نور کافی برخوردار و از نظر بهداشتی مطلوب باشد.

13-2.لابراتوار از تهویه کافی برخوردار باشد.

13-3.کف و دیوار لابراتوار قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد.

13-4.قسمتهای مختلف لابراتوار (اتاق پروتز ثابت ، کرم کبالت ، گچ ریزی ، مفل گذاری و پرداخت و … )در صورت فعالیت میبایست بصورت مجزا در نظر گرفته شود.


14-1.تذکر شفاهی با قید موضوع در صورت جلسه بازرسی محل توسط دانشگاه علوم پزشکی ذی ربط .

14-2.اخطار کتبی توسط دانشگاه علوم پزشکی ذی‌ربط .

14-3.لغو موقت پروانه کار و تعطیلی لابراتوار مدت یک تا سه ماه توسط دانشگاه با هماهنگی مشاور محترم معاون سلامت و رئیس اداره امور پروانه ها .

14-4.لغو دائم پروانه کار و تعطیل دائمی لابراتوار توسط مشاور محترم معاون سلامت و رئیس اداره امور پروانه ها .


15.با متخلفین ای که در امور درمانی دندانپزشکی دخالت نمایند بر اساس تبصره ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی برخورد خواهد شد .

16.اعتبار پروانه تاسیس لابراتوار پروتز های دندانی ۲ سال بوده و تمدید آن منوط به شرکت در دوره بازآموزی اداره سلامت دهان و دندان می باشد .

ایران پروتز چه کاری می کند !

شما که این شرایط را ندارید چه کاری باید انجام دهید ؟


دندانسازی یک حرفه مهارت محور است. در کنار مهارت حتما علم و دانش نیز برگ برنده در هر حرفه ای می تواند باشد که دندانسازی نیز از این قانون مستثنی نیست.

جهت یادگیری این حرفه ، هم می توانید رشته تکنسین پروتزهای دندانی را در دانشگاه دنبال کنید و هم اینکه می توانید بصورت تجربی اقدام به یادگیری این حرفه نمایید.

بعلت سیاست آموزشی دانشگاه ها بخصوص در ایران که تمرکز زیادی روی کارتئوریک دارند ، دوستان تحصیل کرده کمتر مهارت لازم را در دانشگاه بدست می آورند


جهت یادگیری این حرفه ، می توانید رشته تکنسین پروتزهای دندانی را در دانشگاه دنبال کنید کلاس های عملی مربوطه در دانشگاه وجود دارد اما به قول اساتید باید شاگردی کرد و توصیه خود اساتید نیز این است که در کنار تحصیل ، خارج از دانشگاه با کارآموزی و یا کار در لابراتوارها در شرایط واقعی کار کنند.

بسیاری از دوستانی که بصورت تجربی اقدام به مهارت آموزی می کنند با توجه به کمبود اطلاعات علمی و یا مشخص نبودن اینکه از چه شخصی با چه میزان مهارتی آموزش می بینند شاهد مشکلات زیادی در کیفیت ساخت پروتزهای دندانی توسط این عزیزان هستیم.

طبق تجربه کاری ما کسانی موفق شده اند که کسب علم تئوریک و مهارت عملی را همچون دو بال برای موفقیت خود تقویت می کنند و در هر سطحی که باشند تشنه یادگیری هستند حال چه از طریق دانشگاه و چه به صورت تجربی وارد حرفه دندانسازی شده اند.

لازم به ذکر است که در موسسه ایران پروتز تمام مطالب تئوریک کاربردی و کارآمدی که مربوط به کار میشود را یاد میگیرید و جای هیچ تردیدی نیست که بسیاری از مطالب تئوریک ، در عرصه کاری عملا هیچ استفاده ایی برای دندانساز نداشته و نخواهد داشت و صرفا اطلاعات تکمیلی است که این امر را میتوان از طریق کتابهای منتشر شده نیز یاد گرفت .

در کل مخاطب ما آندسته از عزیرانی هستند که میخواهند وارد بازار کار شده و کسب درآمد نمایند.

ایران پروتز بعنوان تنها موسسه رسمی آموزش دندانسازی کشور ، با احتساب شرایط خاص ، در پایان دوره ها به شما گواهی پایان دوره خواهد داد که قابل استعلام و پیگیری از همین سایت می باشد.

این گواهی به منزله مدرک تحصیلی نبوده و ارزش تحصیلی برای شما ندارد ، بلکه امتیازی که دارد این است که شما بعنوان یک متخصص در یک موسسه معتبر آموزش دیده و موفق به اخذ گواهی پایان دوره گشته اید که این گواهی برای ارائه به پزشکان همکار مقبول بوده و برای شما یک رزومه عالی به شمار می آید .

لازم به ذکر است که در موسسه ایران پروتز تمام مطالب تئوریک کاربردی و کارآمدی که مربوط به کار میشود را یاد میگیرید و جای هیچ تردیدی نیست که بسیاری از مطالب تئوریک ، در عرصه کاری عملا هیچ استفاده ایی برای دندانساز نداشته و نخواهد داشت و صرفا اطلاعات تکمیلی است که این امر را میتوان از طریق کتابهای منتشر شده نیز یاد گرفت .

در کل مخاطب ما آندسته از عزیرانی هستند که میخواهند وارد بازار کار شده و کسب درآمد نمایند.

از لحاظ قانونی مجوز تاسیس “لابراتوار دندانسازی” فقط به دارندگان مدرک دانشگاهی پروتزهای دندانی در مقاطع کاردانی یا کارشناسی اعطا می گردد.

اما بعلت اینکه این گروه شغلی در هیچ حالتی اجازه کار بر روی بیمار را ندارند و صرفا روی قالب هایی که دندانپزشک از بیمار تهیه می کند کار کرده درنتیجه وظیفه ارتباط با بیمار و تمام مسئولیت درمان برعهده خود دندانپزشک خواهد بود .


افراد بسیاری در این زمینه بصورت دندانساز تجربی فعالیت می کنند و دولت در موضوع لابراتوارهای بدون مجوز ورود نکرده و تا شاکی خصوصی وجود نداشته باشد اقدامی نمی کند همچنین این سال ها جامعه دندانسازان ایران در صدد ساماندهی دندانسازان تجربی می باشد

سکوهای نوآوری ما را کاوش کنید.

با افتخار ” ایران پروتز تنها موسسه معتبر آموزشی ایران است که سالهای سال در امر کارآفرینی و تربیت یک قشر متخصص در ایران فعالیت دارد”

نظرات (3)

IRPZC2242
IRPZC2242

باسلام خدمت همه عزیزان
بنده حامد حسینی مقدم از کردستان – در دوره فول دنچر شعبه یزد شرکت کردم و براستی سودمند و مفید بود- از اساتید عزیز جناب منصوری و قدیری نهایت تشکر را دارم.

منصور

سلام چرا موسسه معظم ایران پروتز شعبه ای در اصفهان که استان بزرگیست دایر نمیکند.تشکر

    با عرض ادب و احترام
    بخاطر کاربردی بودن و نتیجه محور بودن کلاسهای آموزشی ، اساتید گرامی ایران پروتز ، برنامه های آموزشی دقیق و کاربردی ارائه می دهند که می بایست تحت نظارت ایشان انجام شود و با توجه به اینکه برگزاری همان متدهای آموزشی در چندین استان برای ایشان امکان پذیر نیست لذا امکان دایر کردن شعبات دیگر در سایر استانهای ایران عزیرمان فعلا فراهم نشده که امید است در آینده ایی نه چندان دور این امر تحقق یابد . با تشکر

نظر خود را بنویسید